Przejdź do głównej zawartości

KONKA

Skontaktował się dziś z nami Pan Mieczysław ze Starosielc i opowiedział ciekawą rodzinną historię. Otóż dwaj jego pradziadkowie pracowali w Zakładach Zaplecza Remontowego Kolei Żelaznych właśnie w podbiałostockich Starosielcach (obecnie dzielnica Białegostoku). Zakłady powstały w 1872 roku, a wokół nich wyrosła osada kolejowa, która rozrosła się do tego stopnia, że 25 września 1919 roku uzyskała prawa miejskie.

Zakłady były znane z biura konstrukcyjnego o bardzo innowacyjnym i niekonwencjonalnym podejściu do powierzanych im zadań. Nic więc dziwnego, że kiedy pod koniec XIX wieku podjęto prace nad opracowaniem założeń białostockiej komunikacji miejskiej, powstało tam kilka naprawdę ciekawych koncepcji. Ostatecznie wybór padł na znaną wszystkim "konkę" czyli tramwaj ciągnięty po szynach przez konny zaprzęg. Warto jednak przejrzeć dokumenty przekazane nam przez Pana Mieczysława i przekonać się, że konstruktorzy tych słynnych na cały świat zakładów mieli szerokie horyzonty. Z konikarskiego obowiązku należy dodać, że konka została uruchomiona w 1896 roku i funkcjonowała przez dwie dekady.

HB
16-01-2024

























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KIM JESTEŚMY?

KIM JESTEŚMY? Pytacie nas ki m jesteśmy. Właściwie to nikt nas nie pyta, ale przyuważyliśmy, że różnej maści blogerzy/vlogerzy używają tekstu "pytacie nas", żeby sprawić wrażenie, że ktoś się nimi interesuje. Więc korzystamy z dobrego patentu. Skoro zatem chcecie wiedzieć, to posłuchajcie. Redakcja AP to na ogół trzech gości: Marian Kozubko - nasz specjalista od antycznego jazzu. Nie ogarnia technologii i w ogóle niewiele już rozumie. Maluje, spaceruje z żoną i psami, a w wolnych chwilach praktykuje jako inżynier... nie powiemy z jakiej branży, bo to tajemnica. Drugi gość to Wsiewołod Blemenblaum - humanista, wykształciuch, obieżyświat. Zwykle jest w drodze i jak najdzie go wena, przesyła nam korespondencje z różnych zakątków świata. I wreszcie naczelny - Helmut Białostocki. Też inżynier, który pracuje zawodowo, jak ma ochotę (ale nieczęsto mu się to zdarza). Najpłodniejszy z tej trójki. Pisze o wszystkim i o niczym. Trudno coś więcej o nich powiedzieć. Stare ateistyczne lewa

ILLUSION

Pomimo zamknięcia tej linii przed laty, Pociąg Widmo wciąż kursuje z Białegostoku do Krainy Iluzji, w której panuje wieczny pokój i wolna miłość. Warto się wybrać, jeśli wyczerpały Ci się inne opcje. Podróż kosztuje tyle co nic - jedną nieśmiertelną duszę. HB 24-01-2024

GÓRSKI BIAŁYSTOK

Mówienie o Białostocczyźnie, że to serce lub stolica polskich gór, to czysty truizm. To tak jak przekonywać kogoś, że najpiękniejsze plaże świata znajdują się w Zatoce Gdańskiej. Wie to każde dziecko. Fani górskiego trekkingu, narciarstwa zjazdowego, raftingu, wspinaczki wysokogórskiej itp., ciągną tu co roku, by korzystać z idealnych warunków, jakie oferują górskie pasma wokół Białegostoku: Góry Leńce, Góry Czumażowskie, Krzemienne Góry, Niedźwiedzie Góry, Wzgórza Świętojańskie - są to niewątpliwie perły w koronie gór naszej planety. Szczyty, które dumnie królują nad tymi pasmami to same prawiećwiertysięczniki. Nie jest to przypadek, gdyż jak dowodzą filmy zrealizowane przez National Geographic z udziałem Krystyny Czubówny, wzgórza Św. Rocha i Św. Magdaleny jako pierwsze wyłoniły się z praoceanu, a istoty, które wypełzły z wody, założyły w prabłocie praosadę, a w niej wybudowały pragmach, który nazwały Praurzędem Miejskim w Białymstoku. Pierwszym włodarzem miasta został Prasztelan Tra